4

Frugan har släpat med honom och barnen på vernisage. Roligt och otroligt intressant tycker frugan. Roligt kan han hålla med om. Intressant däremot, är väl mera tveksamt. Konstnärinnan var tydligen fascinerad av stora, nakna kvinnor. Väggarna var fyllda av kvinnor målade i rött, gult och grönt, med ben och armar spretandes åt alla möjliga håll. Han tycker att flera av dem verkar vara vända direkt mot honom och liksom stirrar ner på honom från väggarna. Efter en stund känns det nästan lite olustigt.
- Är det här verkligen bra för ungarna att se? väser han ur ena mungipan till frugan. - Det är ju tuttar och...och.. och ja grejer överallt.
Frugan fnyser. - Det kan kanske vara bildande för både dom och dig att se, viskar hon.
- Du, jag ska säga dig att det är sånt här som kommer få dom att behöva psykologhjälp när dom blir stora, försvarar han sig med.
Frugan höjer på ögonbrynen och han ser vad hon tänker: med honom till farsa kommer dom behöva det ändå.
Tysta fortsätter de in i galleriet. För lugnets skull försöker han se både intresserad och eftertänksam ut. Ett tag är verkligen allt lugnt.
- Måste du se så förbannat sur ut? undrar frugan efter en stund.
"Men det var då själve den", tänker han.
- Jag är inte sur. Jag är intresserad. Vansinnigt intresserad, muttrar han.
"Så här ska man behöva gå en lördag. Och kolla på skräp."
- Jag ser vad du tänker, säger frugan syrligt.
-Jag... han blir tvärt avbruten av en högljudd barnstämma. En barnstämma tillhörande en otålig och uttråkad fyraåring. Deras fyraåring.
- JAG TYCKER DOM HÄR ÄR FULA!!! vrålar fyraåringen så högt att han överröstar alla i gallerian.
Frugan och han rodnar ikapp. Frugans spontana reaktion är att försöka dämpa fyraåringen. Själv vill han vara mer pedagogisk.
- Nej, inte är väl dom fula, försöker han. - Dom är rätt roliga egentligen, haha, tycker du inte?
- Nej, dom är läskiga tycker jag. Dom ser ut som monster, svarar fyraåringen.
Han ger frugan en "vadvardetjagsa-blick" som hon totalt ignorerar.
På vägen hem från gallerian, diskuterar han och frugan för- och nackdelar med att ta med barnen på dylika tillställningar.
- Det bästa är kanske att jag stannar hemma med barnen hädanefter, säger han till slut och försöker se oskyldig ut.
- Mm, eller hur. svarar frugan. - Så att du kan spela PS eller?
- Kolla! ropar fyraåringen. - Hundbajs! Varför ligger det hundbajs på trottoaren?
- För att dom inte har plockat upp efter sig, svarar frugan frånvarande.
Fyraåringen tittar fundersamt på en hund som går på andra sidan gatan.
- Jaha, säger fyraåringen. - Med tassarna då eller?

Kommentarer
Postat av: micke

Heja Noel/micke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback