15

När magsjukan väl var överstånden, var allt lugnt i ungefär två dagar. Sedan bröt förkylningsförbannelsen ut. Fyraåringen, som först hade dragit hem magsjukeeländet från dagis, lyckades under första dagen tillbaka på dagis suga åt sig värsta sortens förkylningsbaciller. Sådana där ondsinta baciller som försöker invagga en i falsk lycka efter tre dagar - då låtsas den att den inte längre är kvar - för att under femte dagen komma tillbaka med fördubblad styrka. Halsont och feber markerar förkylningsförbannelsens inledning. Minimal andnings- och tankeförmåga samt en stark nära-döden-känsla utgör fortsättningen. 

Han har kommit till fortsättningsstadiet. Lillasyster ligger framför honom och väntar på att få en ren blöja. Inte sedan fyraåringen föddes har han känt sig så här handfallen. Att fundera ut vilket som är fram respektive bak på blöjan tar en evighet. Att sedan med feberheta, darriga fingrar fästa eländet är en smärre prestation. När han är färdig är han andfådd, svettig och ännu darrigare.
- Älsklingen, jag går och lägger mig! ropar han till frugan. - Jag har bytt blöja på lillasyster, jag måste vila. Med viss avsmak hör han själv hur patetisk han låter.

Kommentarer
Postat av: Micke

Vi män har ju en förmåga att bryta ihop för minsta förkylning, men magsjuka ÄR faktiskt inge kul.... Krya på dig/er?

Postat av: plaahn

"Ni ska bara veta när en kille riktigt blir förskyld" ;O) Hoppas du kryar på dig!

2006-11-18 @ 22:50:06
URL: http://plaahn.blogg.se
Postat av: camilla

Det måste vara en man till att få till det...många järn i elden får er att dö en smula..tur att frun kom hem i tid..vem vet om du lagt flickan att vila istället för dig själv..*S*....Hushållsrullarna var väldigt kul...har råkat ut för samma sak jag..hehe...en taggig kökskniv är alltid bra att ha..men du...hushållspapper är lite grövre..o har en förmåga att suga upp mer vatten än toapapper..så se upp för stopp i rören..med din TUR..så vet man aldrig...

2006-11-19 @ 21:08:39
URL: http://quarter65.blogg.se
Postat av: Carl Hellberg

Vi längtar efter fler inlägg nu!!! Kom igen!

2006-11-27 @ 12:15:13
URL: http://carlhellberg.blogg.se
Postat av: Anne Haavisto

Vilken härlig blogg! Har precis hittat hit och kommer att återvända ofta!
Jag själv är nybörjarbloggare, sen 3 månader bara. Jag har två kids; en snart fyraåring och en på 7 månader. Det är full sula här också med virus, molusker och geggiga blöjor.
Du är varmt välkommen att titta in på min blogg och tycka till.
mvh
Anne

2007-02-01 @ 10:13:11
URL: http://www.foraldrarochbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback